Tjuefjerde desember – Julekalender 2020:
Ja så er den siste luken i julekalenderen her. Tusen takk til alle som har fulgt med meg på denne reisen i Osloskulpturer! Jeg ønsker dere alle en riktig God Jul ❤️ Jeg håper at dette siste kunstverket inspirerer til et bedre år for oss alle i 2021!
Grass Root Square
Oslos fineste skulpturelle utsmykning har jeg spart til slutt. Jeg liker kunstverk som tilsynelatende ikke gjør så mye ut av seg, som du må bruke litt tid på å oppdage. Grass Root Square er min favoritt. En installasjon oppført i 2012 på plassen foran det nye Regjeringsbygg R6 (som omfatter to restaurerte bygg og ett nybygg tegnet av BA Arkitekter, og som huser Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet). Denne bortgjemte plassen i Teatergata 9, ut mot Munchs gate er lett å overse. På avstand ser det ut som en ustelt hellelagt plass med gress som vokser opp av den uregelmessige betongen. Kanskje du stopper opp og ser det ensomme treet som står der i kontrast til det som skjer under hellene!
50 000 bronsefigurer
Kommer du nærmere så viser det seg at «ugresset» er 50 000 grønnpatinerte bronsefigurer plassert under og mellom hellene. Noen steder presses hellene helt opp av figurene. De er bare 8-10 cm høye og består av 400 individuelle utforminger laget av den sørkoreanske kunstneren Do Ho Suh. Verket er ment å kunne brukes som sitteplasser.
Suh vant den internasjonale konkurransen om utsmykningen av uteplassen foran det nye Regjeringsbygg 6 (R6) i 2008 med sitt prosjekt The Grass Root Square. Verket er basert på hans signaturverk Floor fra 1997-2000, som blant annet ble vist i den koreanske paviljongen under biennalen i Venezia i 2001. Floor består av tusenvis av fargerike 10 centimeter høye figurer i plastmaterialet PVC som bærer et glassgulv som publikum kan gå på. Suh har gjort et tilsvarende grep i Oslo, men her er figurene i bronse og her presser figurene hellene opp.
Juryens beskriver verket til Suh slik:
«Do Ho Suhs prosjekt er svært overbevisende, både visuelt og konseptuelt. Prosjektet tar eksplisitt for seg spørsmål om makt, folkestyre og friksjonen mellom de styrende og de som blir styrt. Den tvetydige framstillingen av grasrota som noe som både bærer det bestående og som presser seg fram og sprer seg utover plassen, er kompleks og samtidig umiddelbart tilgjengelig for de aller fleste. Figurenes variasjon i alder, kjønn og etnisk tilhørighet, gir alle betraktere mulighet for å identifisere seg med prosjektet og åpner for et mangfold av lesninger.»
Tittelen Grass Root Square er ifølge Suh direkte inspirert av ordet grasrotbevegelse og hinter også til byggene bak nemlig at myndighetene våre skal tjene folket. Sett fra et grasrotperspektiv er vi hver for oss svake, men sammen kan vi bære de tyngste byrder ❤️
Les om flere Osloskulpturer:
Inger-Lise H. Aronsen says
JEg har sett disse mange ganger, men jeg har aldri tenkt på historien bak.
Det blir Oslo vandring i sommer, med alle dine flotte historier i bakhodet.
Godt nytt år!
Inger-Lise
Marianne says
Takk Inger-Lise ❤️ og Godt nytt år!