Tredje desember – Julekalender 2021:
Å komme til benken utenfor vestveggen til Nordre Skøyen hovedgård er som en åpenbaring, særlig hvis du kommer langs oldtidsveien over Skøyen allé fra Østensjøvannet. Gården ligger omgitt av et stort parkanlegg, med en unik lindeallé med 155 trær, på et høydedrag mellom Høyenhall, Bryn, Hellerud og Godlia. Det er først når du har satt deg ned på benken at du oppdager panoramautsikten over sentrum og fjorden.
Romantikk
På begynnelsen av 1800-tallet hang det et blomstermaleri på veggen i en av gårdens festsaler som inspirerte Henrik Wergeland til å dikte det som er blitt et av hovedverkene i nordisk romantikk! I dag er romantikken høyst levende her, fordi gården leies ut som selskapslokaler, noen påstår at dette er stedet der det arrangeres flest brylluper i Oslo!
Nordre Skøyen hovedgård drives i dag som et samfunnshus for distriktet med et representantskap bestående av 35 foreninger. Hele anlegget er fredet sammen med alléen som var en del av Oltidsveien. Gården har, sammen med Søndre Skøyen gård, gitt navn til strøket Skøyenåsen.
Gårdens historie
Nordre Skøyen er en av de aller eldste gårdene øst i Oslo. Hovedgården har gått gjennom de faser som har vært typisk for mange av Oslos storgårder. I middelalderen var det klostergods, etter reformasjonen krongods og de siste 3-400 år har gården vært i privat eie, inntil kommunen overtok.
På 1100-tallet ble gården lagt under Cistensienserklosteret på Hovedøya, og kom senere under Nonneseter kloster. Antagelig leide Nonneseter kloster ut gården til folk som både drev vertshus og gårdsdrift her. Arkeologer har funnet ut at de eldste delene av grunnmuren har rester av ornamenter som kan stamme fra Håkon Håkonsons tid, (ca 1250).
Etter reformasjonen i 1537 ble gården kongens eiendom. Da kongene på 1600-tallet førte store og dyre kriger, var det vanlig å finansiere kriger med å pantsette statens gårder til rike privatpersoner. Skøyen ble pantsatt flere ganger før den omsider gikk helt over i privat eie på 1660-tallet.
Thygeson
En av gårdens mange eiere som markerte seg mest var den danskfødte godseier og stiftsamtmann i Christiania, Nicolai Emanuel de Thygeson (1772-1860). Konen Louise Pløen hadde arvet gården i 1813 av sin far. Thygeson visste å gjøre seg gjeldende i selskapslivet. I hans tid ble det holdt en rekke storslagne gjestebud her på gården. Det fortelles at han hang ut et stort flagg fra vinduet som kunne sees helt ned til sentrum. Dette var invitasjonen og hele byens adel kom opp hit med hest og kjerre for å delta i Thygesons overdådige fester.
Blant gjestene var prins Chistian Frederik. Thygeson var en av prinsens nærmeste fortrolige i Norge under begivenhetene på Eidsvoll i 1814. Også Henrik Wergeland og søsteren Camilla Collett var blant de mange framtredende personer som ofte var på besøk her.
Wergeland
Henrik Wergelands besøk her skulle føre til utgivelsen av det romantiske diktet Jan van Huysums Blomsterstykke, fra 1840. Wergeland forteller at han så et blomstermaleri av den nederlandske maleren Jan van Huysum (1682-1749) hos “Stiftamtmand Thygeson”, hvor det gjorde “det indtryk paa” ham som “han her har søgt at meddele”.
Egentlig er diktet et allegorisk eventyr, en hel bok på 64 sider, om og til ett maleri. Originalmaleriet hang nemlig på veggen her inne på Nordre Skøyen hovedgård noen år på samme tid som Wergeland ofte var her på fest hos den rike Thygeson. Maleriet viser en bukett med hageblomster supplert med ville arter i tillegg til duggdråper, insekter, snegler og til og med et fuglereir nede til høyre.
Jan van Huysums Blomsterstykke forteller den fiktive tilblivelseshistorien til van Huysums bilde, utløst av den sterke opplevelsen hos dikter-jeget når han ser maleriet. Handlingen i “eventyret” består i at blomstene selv ved sin farge, form og duft inspirerer en av hovedpersonene, gamle Adrian, til å fortelle et eventyr om hvordan blomstene i maleriet ble til. Dikter-jeget bønnfaller en av blomstene, en rosenknopp, om å røpe maleriets hemmeligheter. Da blir han innviet i en fantastisk fortelling om forholdet mellom livet og kunsten, slik at han helt til slutt overveldet utbryter:
Men nu veed jeg dog hvorledes / slige Blomster bleve til!
Konkurs
Sparsommelighet var dessverre ikke blant stiftamtmann Thygesons dyder, og det endte med at han måtte selge Skøyen på auksjon. Nå var storhetstiden over og gården ble delt i Nordre og Søndre Skøyen. Etter 1840 forlot Thygeson Norden for godt og tok med seg blomsterbildet, og solgte det i Tyskland kort tid etter. I 1843 ble maleriet innkjøpt til Det kongelige Billedgalleri på Christiansborg i København, dagens Statens Museum for Kunst i København.
Jeg er sikker på at både Thygeson og Wergeland smiler godt av at det fremdeles er både romantikk og overdådige bryllupsfester her på gården!
Terje Sølsnes says
Nordre og Søndre Skøyen ligger ikke akkurat ‘ved siden av’ hverandre, var det virkelig én gård opprinnelig? Spesielt!
Marianne says
På begynnelsen av 1800-tallet var dette «på landet» og gårdene her hadde store arealer, eid av blant annet av godseiere med mange eiendommer, som for eksempel Thygeson som eide flere store gårder både i Danmark og i Christiania. Disse to gådshusene ligger med ca 1 kilometers avstand! Søndre Skøyen var et underbruk av hovedgården med navnet Lille Skøyen og ble utskilt fra hovedgården i 1842.