Syttende desember – Julekalender 2020:
Syns du også det er rart at Oslo Plazza ligger slik den gjør, med midtaksen vendt mot syd-øst, i stedet for mot syd og sjøen slik Postgirobygget rett ved gjør? Ikke det, det syntes ikke jeg heller, før jeg begynte å lese om kunsten til Ola Enstad (1942-2013), mannen bak den uheldige Stegosaurusskulpturen.
Tomta
Jeg undersøkte nærmere Ola Enstads fine verk – Dykkarar – fra 1990 med seks 2.5 meter store glassfiberarmerte froskemannsfigurer festet med wire til 16 meter høye og skråstilte stålstenger. Og da dukket det opp en artig historie om det som på folkemunne ble kalt moskétomta. Tomta der Oslo Plaza og Oslo Spektrum står i dag og parken bak disse to byggene, Vaterlandsparken, som var regulert for moskéen. Dette området, ble planlagt under ett i 1982. Da flere andre utbyggere skulle inn i samme området, før byggingen av moskéen var påbegynt, måtte de også innordne seg til én nøyaktig linje, der bygningens midtakse måtte være vendt i pinlig nøyaktighet mot Mekka.
Den islamske stiftelsen som skulle bygge moskéen fikk økonomiske problemer og skrinla planene og bygget dermed aldri sin moské her. Men, da var Oslo Plazza og Oslo Spektrum allerede plassert, aksen var lagt og andre fulgte etter, også Dykkarar. Arkitektkontoret LPO vant konkurransen om utforming av Grønland Vaterland-området i 1982.
Med hodet først
Jeg liker godt plasseringen av Dykkarar, mellom Olso Plaza og hovedveien. Det ser ut som om dykkerne stuper ned mot Akerselva. Ser du nøyere etter, lander de nok ikke i elva, men med hodet først i asfalten! Det fine med dykkerskulpturene er at de kan beundres fra forskjellige kanter, både nedenfra og ovenfra. Ta en ekstra kikk neste gang du kjører forbi.
Ola Enstad
Ola Enstads kunst er strategisk godt plassert på flere steder i Oslo. Han har laget veggrelieff til Nasjonalteatret stasjon (i 1980) sammen med Bård Breivik. Skulpturen Dykkaren (fra 2013) står på bryggekanten klar til å hoppe i havet fra Honørbrygga, og den 4.8 meter høye Neve og Rose som kommer opp av brosteinen på Lilletorget. Dette siste verket ble først bestilt av Asker kommune i 1980-årene, men så avbestilt fordi kommunen mente at hånden med rosen kunne oppfattes som et politisk symbol. Fellesforbundet bestilte det samme verket til sitt 100-årsjubileum, og nå ble den plassert utenfor deres kontor rett ved Vaterland bro.
Tilfeldigheter
Det er viktig med byplanlegging, men på Vaterland har nok planleggingen blitt litt mer tilfeldig enn først tenkt. Noe vi vandrere kan glede oss over – at akkurat her er det lett å finne retningen mot Mekka – hvis vi skulle ha behov for det da! Uansett, en god historie for de av oss som liker rare små tilfeldigheter!
Legg igjen en kommentar