Tyvende desember – Liker Oslos Julekalender:
Jean d’Aire, eller Mannen med nøkkelen som han heter på norsk, har ventet i 7 år på å få komme tilbake til den smale parkstripen i Sommerroparken på Solli plass. Hit ble han forvist av Kristianias bystyre for 120 år siden.
Gaven
I september 1901 skrev maleren Fritz Thaulow et brev til Kristianias borgermester:
«Jeg tillader mig herved at meddele Dem, at jeg skjænker min fødeby en bronsestatue af den franske billedhugger Rodin.»
En skulle en tro at bystyre var overveldet og lykkelige for den generøse gaven, og at de ville plassere skulpturen på et offentlig og synlig sted i Kristiania sentrum. Men, nei! Etter lange debatter og høylytt klaging der noen mente at skulpturen måtte skjules bak trær i en park. Andre mente at den var for mager i ansiktet, mens bena var for tykke. Til slutt endte han opp i Sommerroparken, som den gang var langt utenfor sentrum!
Restaurering
Mannen med nøkkelen har stått ute i vær og vind i over 100 år. I 2015 ble skulpturen demontert for å konserveres. Den er nå påført flere lag med beskyttende voks på overflaten for å hindre nedbryting av bronsen. Da skulpturen ble undersøkt og konservert, ble det samtidig lagt planer om å oppgradere Sommerroparken foran det nye hotellet. Det ble derfor bestemt å vente med å montere skulpturen tilbake.
Hotell Sommerro
Mannen med nøkkelen har tålmodig ventet i Vigelandmuseets borggård, på at det nye hotellet Sommerro skulle åpne. Og i høst åpnet endelig det nyoppussede Oslo Lysverker fra 1931. Nå forvandlet til et hotell med 231 hotellrom og suiter, to barer, seks restauranter, et nyrestaurert Vestkantbad og et utendørs basseng på taket. Det hele er pusset opp for 2,5 milliarder kroner.
I september i år ble endelig bronseskulpturen plassert tilbake i Sommerroparken. Sokkelen er gravd ned i bakken, og den har fått et beskyttende smijernsgjerde rundt. Skulpturen står nå på sin opprinnelige plass der den ble avduket i 1902.
Han skal bare staa der og være god kunst
Giveren av gaven, maleren Fritz Thaulow, bodde i Paris i 1901, og var en god venn av August Rodin. På besøk i Rodins atelier ble Thaulow så begeistret for gipsmodellen til Mannen med nøkkelen, at han ville betale for et eksemplar støpt i bronse og gi den i gave til Kristiania by.
I gavebrevet fra 1901 skriver Thaulow at gaven er en hyllest til kunsten for dens egen skyld, for figuren hadde jo ikke noe med Norge å gjøre. Thaulow mente at nordmennene ville ha godt av å se god kunst, selv om det kunne komme til å tråkke på det nasjonale selvbildet som sto sterkt på denne tiden. I brevet til kommunen skrev Thaulow at skulpturen:
“har intet med Kristiania å gjøre, intet med friheten, Eidsvoll eller Norge. Han skal bare staa der og være god kunst”.
Bronseskulpturen er den aller første avstøpningen av Mannen med nøkkelen. Den er 1 av 13 versjoner. Mannen som holder den franske byen Calais’ nøkkel er en av seks figurer som danner skulpturgruppen Borgerne fra Calais, som Rodin utviklet på slutten av 1800-tallet. Et monument til minne om seks borgerne som i 1347 tilbød seg å ofre livet for å redde innbyggerne i byen under hundreårskrigen mot England. Les mer HER
Endelig har Mannen med nøkkelen fått det han fortjener – en synlig plass i offentligheten – og dermed kan han igjen – staa der og bare være god kunst – for nye generasjoner!
Legg igjen en kommentar