Tredje desember – Julekalender 2020:
En av mine favoritter blant Ekebergparkens 42 skulpturer heter Dilemma. Et 4 meter høyt stupebrett i bronse og rustfritt stål, med en nølende liten gutt ytterst på stupebrettet klar til å hoppe.
Når jeg står under stupebrettet og ser utover fjorden, kan jeg identifisere meg med dilemmaet: å hoppe ut i det ukjente eller snu om og vende tilbake til tryggheten nede på bakken. Å hoppe er en sjanse å ta, men å snu blottstiller deg jo enda mer, men er kanskje enda modigere!
Elmgreen & Dragset
Kunstnerduoen Elmgreen & Dragset som står bak Dilemma forteller at skulpturen er basert på Michaels Elmgreens barndomsminne da han følte seg drevet til å prestere som mann og hoppe fra stupebrettet som liten gutt. Han mener det er like heroisk å ikke hoppe. Når det er sagt ønsker ikke duoen å begrense forståelsen til bare én fortolkning. En skulptur kan tolkes på mange forskjellige måter, det er opp til deg!
Danske Michael Elmgreen og norske Ingar Dragset har samarbeidet siden 1995. De jobber og bor i Berlin, men de har oppdrag over hele verden, og er i dag representert av noen av verdens største gallerier. De er kjent for verk som Prada Marfa, en «fake» Pradabutikk midt ute i Texasørkenen fra 2005 og for Powerless Structures, Fig 101 – Gutten på gyngehesten på Trafalgar Square i London fra 2012. Ofte bruker de humoristisk ironi i sine verk som da de fikk oppdraget med å stille ut på «den fjerde Plinten» på Trafalgar Square. I sterk kontrast til de tre andre statuene av konger og heroiske menn, valgte de å stille ut en 4.1 meter høy bronsestatue av en gutt på gyngehest. Her feires barnets uskyldige glede over fremtiden i stedet for heroiske konger og hærførere som vanligvis settes opp på slike plinter. På denne sokkelen skulle egentlig kong William IV ha stått, men skulpturen ble aldri ferdig, dermed ble plinten på Trafalgar Square stående uten topp i 150 år. Siden 1998 har «den fjerde plinten» vært et utstillingsvindu for forskjellige samtidskunstnere. I 2012 var det Elmgreen & Dragset sin tur.
«He» Den lille havmannen
Elmgreen & Dragset er opptatt av konformitets-presset, som de mener gjelder begge kjønn. De vil vise en alternativ side av mannsrollen som gutten på gyngehesten. Og da de laget en mannlig versjon av Den lille havfrue med navnet «He» – den lille havmannen, ble det oppstyr i dansk presse! Den lille havmannen, uten fiskehale, er en vever ung mann som poserer på en stor rund stein. Kunstnerduoen vil ta et oppgjør med begrensende stereotyper, som forestillinger knyttet til kjønn og identitet. Som for eksempel at det bare er kvinner som er gjenstand for begjær, mens mannen utelukkende er den som begjærer.
Forgotten babies
Kunstnerduoen vil også utfordre publikums oppfatning av sosiale rom og opplevelsen av «normal» adferd. For eksempel i prosjektet Forgotten Babies. På Astrup Fearnley var babybagen plassert under en bankautomat. En gjenglemt ekte babybag med en sovende naturtro voksdukke ikledd ekte babyklær. Materialet skulpturen er utført i gjør at den ser veldig ekte ut, med detaljer som blodårer og farge på huden. Kistefosmuseet har også en versjon: Forgotten Babies #2, den settes ut på forskjellige strategiske steder i museet, slik at den skal komme overraskende på publikum. Kistefos har til sammen fire verk av Elmgreen & Dragset.
dilemma
Tilbake til den nølende gutten på stupebrettet i Ekebergparken, skulpturen setter kanskje også søkelys på ambivalensen det er å gå fra barndom inn i voksenlivet, eller viser en usikkerhet vi alle kan ha i enhver form for overgang i livet. Uendelig mange muligheter, derfor liker jeg godt å vandre langs denne litt bortgjemte stien i Ekebergparken!
Trine says
Så godt skrevet. Den beste julekalenderen (bortsett fra håndball-EM) Jeg vil være med på denne turen (og på alle de andre 🙂
Marianne says
Tusen takk Trine ❤️ klart du skal få være med når det blir lov å være flere sammen!