Fjortende desember – Julekalender 2021:
Denne plassen oppdaget jeg her om dagen etter et tips fra en benke-leser. Jeg ble spurt om jeg visste hva denne lille triangelplassen heter. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke hadde peiling! Dette måtte jeg finne ut av og dro til det trafikkerte krysset St. Olavs gate/Frederiks gate/Kristian Augusts gate. Jeg har jo både gått og kjørt forbi mange ganger og må innrømme at jeg aldri hadde sett etter hva som egentlig finnes her. Og jeg ante heller ikke hva dette lille parkaktige krysset het. Etter litt googling fant jeg ut at parken ble oppkalt etter komponisten Halfdan Kjerulf allerede i 1870, og at plassen er viet et av våre nasjonalromantiske ikon!
På plassen står det bronsebyster av fire kunstnere; komponisten Halfdan Kjerulf, (reist 1874, utført av Julius Olavus Middelthun), dikteren Andreas Munch, (reist 1912, utført av Jens Munthe Svendsen), og av malerne Adolph Tidemand, (reist 1912, utført av Anders Svor) og Hans Gude, (reist 1912, utført av Ingebrigt Vik).
Hvorfor akkurat disse fire kunstnerne?
Adolph Tidemand og Hans Gude har alltid stått sentralt i 1800-årenes norske kunst. Deres navn forbindes med hverandre først og fremst på grunn av samarbeidet om det kanskje mest berømte maleri i vår kunsthistorie, Brudeferden i Hardanger. Tidemand og Gude utfylte hverandre som henholdsvis folkelivs- og landskapsmalere. Den første Brudeferden av syv versjoner, ble malt vinteren 1847-1848 i Düsseldorf, der de to kunstnerne oppholdt seg. Bildet vakte stor begeistring da det ble stilt ut som tableau vivant i Düsseldorf i mars 1848. Dette var en måte å vise bilder på som var populært i tiden, der mennesker spilte ut maleriet på scenen.
Brudeferden i Hardanger
Ryktene om fellesarbeidet Brudeferd i Hardanger nådde Kunstnerforeningen i Christiania, og det ble straks bestilt en gjentagelse av maleriet til den årlige utlodningen. Dette bildet, det andre i rekken, tilhører i dag Nasjonalmuseet. Det ble malt i Düsseldorf våren 1848 og sendt hjem til Christiania samme sommer.
Etter den store suksessen med tablået i Düsseldorf fant Gude ut at det var verdt å prøve noe lignende også hjemme i Christiania. På hans initiativ arrangerte Kunstnerforeningen tre festaftener i Christiania Theater med tablåer, sceniske fremstillinger, av Tidemand og Gudes malerier i mars 1849, ledsaget av både dikt og musikk.
Brudeferden avsluttet forestillingen, med diktet til Andreas Munch, Der ånder en tindrende Sommerluft varmt over Hardangerfjords Vanne, tonesatt av Halfdan Kjerulf og sunget av et mannskor. Hensikten var å gjenskape maleriet så nøyaktig som mulig. Hardangerfjorden med fjellene var blitt malt på et stort lerret og foran på scenen var det plassert en båt med folk utkledd som bønder i nasjonaldrakt. Ole Bull var felespilleren i båten og var arrangementets store trekkplaster ved siden av Tidemand og Gude, og forestillingen ble en knallsuksess!
Et varig minnesmerke
Oppføringen i Christiania Theater har etterlatt seg et varig minnesmerke – Halfdan Kierulfs plass – like ved det gamle Nasjonalgalleriet, der Brudeferden inntil nylig hang. I 1874 reiste Kunstnerforeningen en bronsebyste av Halfdan Kjerulf på plassen, til minne om komponisten som døde i 1868. Det ble også satt opp en fontene med en fløytespillende Psyke omgitt av fugler og vannsprutende frosker. Kulturetaten har nylig fått bygget en hytte rundt skulpturen, for å holde fukten unna og beskytte den mot vinterens påkjenninger.
Etter hvert ble også bronsebyster av Andreas Munch, Adolph Tidemand og Hans Gude føyet til. Dermed ble alle bidragsyterne fra Brudeferd-tablået i 1849 samlet i denne lille minneparken, som en perle midt i et trafikkert veikryss. Selvsagt er det benker her også!
Legg igjen en kommentar