Femtende desember – Julekalender 2021:
Har du lagt merke til at Frognerparken er full av rødmalte benker med personlige navneskilt? Den 460 mål store Frognerparken har totalt ca. 200 benker utplassert og Frognerparkens venner formidler «kjøp» av benkene. Det er mange som kjøper seg en benk med en plakett på, det selges mellom 15 og 20 benker i året.
Skikken med minne-benker i offentlige parker kommer fra England. Det vanligste er å hedre noen som har gått bort, men flere velger også å kjøpe en benk for å markere bryllupsdagen, for eksempel sølvbryllup, gullbryllup eller runde fødselsdager. Andre kjøper en benk for å hylle parforholdet – uten at det er noe jubileum å feire.
Frognerparkens venner
Frognerparkens Venner har siden 1971 passet på Frognerparken. Venneforeningen ble stiftet da kommunen planla å legge en motorvei gjennom Frognerparken. Helt absurd!
Trafikkbelastningen i Oslo sentrum var enorm på begynnelsen av 60-tallet. Forurensningen og støyen gjorde at folk flyttet ut av bykjernen – og ble pendlere. I 1960 var planene for T-banen allerede klare og utbyggingen var i gang. Men det gikk for sakte og flere og flere så behovet for å kjøpe seg bil og bruke den til og fra jobb. For å bryte denne onde sirkelen trengtes det store grep. Det første forsøket ble lansert allerede i 1965, i form av en transportanalyse.
Inspirert av en studietur arrangert av Oslo byplankontor til ulike storbyer i USA, utarbeidet en delegasjon av eksperter, Transportanalysen for Oslo-området. Planen ble lagt frem 7. april 1965, og løsningen var at det nå skulle legges en 12-felts motorvei – tvers igjennom det sentrale Oslo fra Skøyen i vest til Etterstad i øst. Trafikken inn til sentrum skulle gå via en motorvei gjennom Frognerparken og under Slottet. På Olaf Ryes plass på Grünerløkka skulle det bygges et stort treetasjes fordelingskryss som skulle sende trafikken i to brede løp gjennom og ut av byen østover. Absurd, men sant!
Bymotorveien
Denne planen ble på folkemunne hetende Bymotorveien. Det skulle snart vise seg at det ikke gikk like motstandsfritt å legge en motorvei gjennom Oslo sentrum som planleggerne hadde lært at det gjorde i amerikanske slumstrøk. Nye veitraseer og nødvendig riving førte til en storstilt organisert motstand i de mest berørte lokalmiljøene, som blant annet Grünerløkka og Frogner. Planen ble heldigvis raskt parkert. Bymotorveien overlevde ikke oljekrisen i 1972/73, men man rakk å få bygget Bispelokket, Nylandsveien og Nylandsbrua.
Skal det være en benk til jul?
- Man må være medlem av Frognerparkens Venner for å kunne kjøpe og beholde en egen benk.
- Du velger selv hvilken benk du ønsker og tekst på skiltet.
- Frognerparkens venner godkjenner valg av benk, bestiller skilt og skrur det opp.
- Skiltet er 3 x 12 cm og det er plass til maks 4 linjer tekst. Jo mer tekst jo mindre skrifttyper.
- Du må velge en av de benkene som allerede er i parken og som ikke har skilt.
- Det er to typer benker, røde som er fundamentert fast og smijernsbenker. De røde kan ikke flyttes. Smijernsbenkene kan flyttes og blir noen ganger tatt inn for å restaureres.
- Benken er ikke din private benk. Alle i parken kan bruke benken, selv om du får en spesiell tilknytning til akkurat denne benken med skilt på.
- Benk med skilt koster 8000,- Disse pengene går inn til et fond som brukes til prosjekter i parken.
Terje Sølsnes says
Hva man har vært igjennom når det gjelder «byplanlegging»! Ble øyeblikkelig livsvarig medlem av Frognerparken Venner! Takk for at det ikke ble noe av!
Marianne says
Ja, vanvittig «byplanlegging»!!