Attende desember – Liker Oslos Julekalender:
I 2016 åpnet den nye T-banetunnelen i Oslo mellom Økern og Sinsen, etter nesten 3 års byggetid. Linje 4 binder øst og vest i Oslo sammen på en ny måte. Den 1,6 kilometer lange tunnelen gir en direkteforbindelse fra Grorudbanen vestover mot Sinsen, Storo og Nydalen. Mellom Økern og Sinsen har det også kommet et nytt stopp – Løren – som blir kalt «den blå stasjon«.
Løren stasjon
I 2016 åpnet Løren stasjon, som den 101 stasjonen i Oslos T-banenett, og den første nye stasjonen i Oslo på ti år. Stasjonen ligger 26 meter under bakkenivå, som tilsvarer et bygg på ti etasjer. Denne særegne stasjonen er utsmykket med kunstverk som skaper en helt spesiell ramme for de 8000 kollektivreisende som er ventet å bruke stasjonen daglig.
Stasjon er tegnet som et samarbeidsprosjekt mellom Arne Henriksen Arkitekter og MDH Arkitekter. Dette er et foregangsprosjekt for bruk av lys på t-banestasjoner i Oslo. Lysdesignere fra ZENISK var involvert tidlig i prosessen. Nede på plattformen er det indirekte belysning som fremhever de blåmalte veggene og taket.
Sverre Wyller
Maler og skulptør, Sverre Wyllers verk Blått nede på stasjonen er nær 30 kvadratmeter stort og er laget i en svært avansert freskoteknikk, men viser et enkelt motiv – en stilisert lampe som henger over et bord – motivet er emblematisk, med referanser til skilt.
Wyller er professor ved Kunstakademiet i Oslo. Har bodd og arbeidet i Berlin og New York. Har nå et atelier og visningssted for kollegers kunst i den gamle forsvarsbygningen Krutthuset i Maridalen sammen med konen arkitekt og kunstner Vera Wyller.
En blå stasjon
Dette er første gang kunstneren Sverre Wyller arbeider med freskoteknikk, som det ikke lenger er mange som håndterer. Malemetoden har vært i bruk i mange hundre år, blant annet i renessansen der det mest kjente prosjektet kanskje er Michelangelos tak i det sixtinske kapell i Roma. Wyller selv henviser til Giottos enda eldre stjernehimmel i Arena-kapellet i Padua.
Freskoen på Løren stasjon er resultatet av et langt forskningsprosjekt, i samarbeid med freskomaler og billedkunstner Bent Erik Myrvold, billedhugger Leon Roald og snekkermester Otto Stornes, som sammen har bidratt til ny kunnskap om teknikken. Freskoen er bygget opp av sand, teglstein og linhalm som er tørket, bygget opp igjen og pusset ned i tre runder, før fargepigmentene som utgjør motivet er påført.
Sammen med stasjonens arkitekt Arne Henriksen, har Wyller også medvirket til fargesetting av hvelvet i stasjonen, slik at dette virkelig er – en blå stasjon –.
En av Liker Oslos byvandringer – Skulptur- og gatekunstvandring fra Løren til Tøyen – begynner her på denne fine blå T-banestasjonen!
Legg igjen en kommentar